top of page
ALMA 53-63
Vecka 34
19-23 aug 2024
Veckans läsning

Varje alternativ ger 1 lektions närvaro

Seminarie TV: Se på avsnitt och svara på frågan.

Dagens skriftställe: Gör minst 4 av 5 i veckan.

Veckorapporten: Gör den i slutet av veckan.

Måndag 19 aug

Seminarie TV 22

Se avsnitt

?

Besvara STV-frågan

Dagens

skriftställe

Tisdag 20 aug

Alma 53: Att hålla sina förbund

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Onsdag 21 aug

Alma 56: 2000 unga krigare

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Torsdag 22 aug

Alma 57: Håll befallningarna

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Fredag 23 aug

Alma 59-61: Att välja att inte känna sig förolämpad

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Vecko-

rapporten

sons of.jpeg
Veckans filmer

Seminarie TV 22: Alma 53-63

Louis Herrey och Marcus Brändh presenterar veckans läsning.

Slutet på Almas bok

Almas bok innehåller folkets historia under 40 år efter det att det föreslagna systemet antagits av folket. De sista kapitlen av Almas uppteckning, kapitlen 43 till 62, berättar om en period av svåra utmaningar och prövningar. Under den här korta 19-årsperioden stod folket inför interna politiska motsättningar, yttre hot och nästan ständiga väpnade konflikter. Texten visar hur man håller sig stark i Herren i svåra tider.

För lärare: Veckans läsning

John Hilton III undervisar Book of Mormon Masterclass om veckans läsning.

Glöm inte! 

Läs skrifterna

VARJE dag!

För lärare: Veckans läsning

För lärare: Ben Wilcox från Teaching With Power ger tips på hur man kan undervisa veckans läsning.

Helamans söner

Berättelsen om hur de unga lamaniterna (från kung Lamonis folk) räddade nephiterna från fångenskap.

Viktiga verser

som du inte vill missa

Helamans söners karaktär

Alma 53:20-21

"Och de var alla unga män, och de var mycket tappra och modiga och även fulla av kraft och verksamhetslust. Men se, detta var inte allt – de var män som alltid var trofasta i allt som blev dem anförtrott. Ja, de var sanningsälskande och allvarliga män, för de hade blivit lärda att hålla Guds bud och att vandra rättrådigt inför honom."

Alma 56:45, 47-48

"Och nu säger jag dig, min älskade broder Moroni, att aldrig hade jag sett så stor tapperhet, nej, inte bland alla nephiterna... För liksom jag alltid hade kallat dem mina söner (de var ju alla mycket unga), så sa de till mig: ’Far, se, vår Gud är med oss, och han kommer inte att tillåta att vi faller, så låt oss dra ut. Vi skulle inte dräpa våra bröder om de lät oss vara i fred. Låt oss därför gå så att de inte övervinner Antipus här.’ Nu hade de aldrig varit i strid, men ändå fruktade de inte döden, och de tänkte mer på sina fäders frihet än på sina egna liv. Ja, de hade av sina mödrar lärt att om de inte tvivlade skulle Gud rädda dem. Och de upprepade sina mödrars ord för mig och sa: ’Vi tvivlar inte på att våra mödrar visste det.’

Alma 56:56

"Men se, till min stora glädje hade inte en enda själ av dem fallit till marken. Ja, de hade kämpat som med Guds styrka, ja, aldrig hade man hört om män som kämpat med så förunderlig styrka, och de anföll lamaniterna med så väldig kraft att de skrämde dem, och därför överlämnade sig lamaniterna som krigsfångar.

Alma 58:40

"Men se, de har fått många sår. Ändå står de fasta i den frihet varmed Gud har gjort dem fria, och de var noggranna med att komma ihåg Herren, sin Gud, dag för dag. Ja, de vinnlägger sig om att ständigt hålla hans stadgar och hans lagar och hans befallningar, och deras tro på profetiorna om det som ska komma är stark."

Kapten Moronis karaktär

Alma 55:19

"Han fann inget nöje i mord och blodsutgjutelse, utan han gladde sig över att rädda sitt folk från undergång. Och för att inte bli anklagad för orättvisa ville han inte överfalla lamaniterna och förgöra dem i deras berusade tillstånd."

Alma 48:16-17

 "Och likaså trodde de att Gud skulle låta dem veta vart de skulle gå för att försvara sig mot sina fiender och att Herren skulle rädda dem om de gjorde så. Och detta var Moronis tro, och hans hjärta jublade över detta, inte över blodsutgjutelse utan över att göra gott och bevara sitt folk, ja, över att hålla Guds bud och stå emot ondskan.

Ja, sannerligen, sannerligen säger jag er att om alla människor hade varit, och vore, och alltid skulle vara som Moroni, se, då skulle själva helvetets krafter ha skakats för evigt, ja, djävulen skulle aldrig få makt över människobarnens hjärtan."

Gud skänker frid och befriar oss från "fångenskap"

Alma 58:10-11

"Därför utgöt vi våra själar i bön till Gud om att han skulle styrka oss och befria oss ur våra fienders händer, ja, ge oss styrka att behålla våra städer och våra länder och våra ägodelar för vårt folks försörjning. Ja, det hände sig att Herren vår Gud ingav oss förvissning om att han skulle befria oss, ja, han talade frid till våra själar och skänkte oss stor tro och fick oss att hoppas på att vi genom honom skulle bli befriade."

Pahorans mjuka svar på en anklagelse (hur man är förlåtande)

Alma 61:9

"Och nu har du klandrat mig i ditt brev, men det gör ingenting. Jag är inte vred, utan fröjdar mig åt ditt hjärtas stora ädelmod. Jag, Pahoran, traktar inte efter makt utan endast efter att behålla mitt domarsäte så att jag kan bevara mitt folks rättigheter och frihet. Min själ står fast i den frihet, varmed Gud har gjort oss fria.

Stå fast i Guds frihet

Alma 61:21

"Se till att du styrker Lehi och Teancum i Herren! Säg åt dem att inte frukta, för Gud ska rädda dem och alla som står fast i den frihet varmed Gud har gjort dem fria. Och nu slutar jag mitt brev till min älskade broder Moroni.”

Ödmjukhet av lidanden

Alma 62:41

"Men se, på grund av det mycket långa kriget mellan nephiterna och lamaniterna hade många blivit förhärdade, och många hade veknat till följd av sina lidanden så att de ödmjukade sig inför Gud, ja, i djupaste ödmjukhet."

Hur man är stark i goda tider

Alma 62:49-51

"Men trots sina rikedomar och sin styrka och sin framgång förhävde de sig inte med högmod i blicken, och inte heller var de sena att komma ihåg Herren, sin Gud, utan de ödmjukade sig djupt inför honom. Ja, de kom ihåg hur stora ting Herren hade gjort för dem, att han hade befriat dem från död och från bojor och från fängelser och från alla slags lidanden, och att han hade befriat dem ur deras fienders händer. Och de bad ständigt till Herren, sin Gud, och Herren välsignade dem enligt sitt ord, och de växte sig starka och hade framgång i landet.

bottom of page