top of page
3 NEPHI 12-16
Vecka 40
30 sep - 4 okt 2024
Veckans läsning

Varje alternativ ger 1 lektions närvaro

Seminarie TV: Se på avsnitt och svara på frågan.

Dagens skriftställe: Gör minst 4 av 5 i veckan.

Veckorapporten: Gör den i slutet av veckan.

Måndag 30 sep

Seminarie TV 28

Se avsnitt

?

Besvara STV-frågan

Dagens

skriftställe

Tisdag 1 okt

3 Nephi 12:1-16

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Onsdag 2 okt

3 Nephi 12:17-48

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Torsdag 3 okt

Nyckelskriftställe:

3 Nephi 12:48

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Fredag 4 okt

3 Nephi 13-16

Läs

Lyssna

Elevbok/

Hemstudier

Dagens

skriftställe

Vecko-

rapporten

Veckans filmer

Sammanfattning: 3 Nephi 12-16

Jesus kallar och bemyndigar hans tolv lärjungar, bland andra Nephi, följt av en undervisning som liknar bergspredikan: salighetsprisningarna;  Kristus uppfyller moselagen; Var fullkomlig som Fadern och Sonen; Herrens bön; Samla skatter i himlen; Döm inte; Vilka är de falska profeterna; Frälsning till dem som gör Faderns vilja. Nephiterna får veta att de är de "andra" fåren Jesus skulle besöka. Han profeterar att hela jorden ska få höra hans ord och få chans att ingå förbund med Herren.

Seminarie TV 27: 3 Nephi 8-11

Louis Herrey, Gil Torriente och Marcus Brändh presenterar veckans läsning.

Living Scriptures

En tecknad och underhållande sammanfattning av veckans läsning. 

Varför är 3 Nephi viktig?

Boken 3 Nephi ses som höjdpunkten i Mormons bok. Från tiden då Lehis familj lämnade Jerusalem har alla profeter vittnat om Jesu Kristi mission och ankomst. I början av 3 Nephi ser vi hur folket mognar i ondska, vilket resulterar i stor straffdomar från Herren. Men mitt i denna mörka tid kommer ljuset från himlen. Den uppståndne Frälsaren uppenbarar sig folket. Han visar att han är den som profeterna har vi vittnat om i alla tider. Han undervisar dem om sitt evangelium och kallar tolv lärjungar till leda kyrkan efter att han har lämnat dem. Kristus undervisar dessutom att nephiterna och lamaniterna är en del av Israels hus, en del av Kristi fårahjord. Precis som i Jerusalem utför han underverk och botar de sjuka, allt för att visa att han är den utlovade Messias. 3 Nephi är ett bevis för att Herren är Gud över hela världen - över hela jordens folk.

Den högre lagen

Jesus Kristus undervisar om hur man lever efter den högre lagen. (3 Nephi 12–14)

Skärmavbild 2024-09-28 kl. 19.18.00.png

En hjord och en herde

Jesus Kristus vittnar om en hjord och en herde. (3 Nephi 15–16)

Glöm inte! 

Läs skrifterna

VARJE dag!

För lärare: Veckans läsning

Book of Mormon Master class med John Hilton III.

För lärare: Veckans läsning

För lärare: Ben Wilcox från Teaching With Power ger tips på hur man kan undervisa veckans läsning.

Nyckelskriftställen

3 Nephi 12:48

"Därför vill jag att ni ska vara fullkomliga så som jag, eller er Fader som är i himlen, är fullkomlig."

Viktiga verser

som du inte vill missa

"Saligprisningarna"

3 Nephi 12:3-12

Välsignade är de som är fattiga i anden, som kommer till mig, för himmelriket är deras.

Välsignade är de som sörjer, för de ska bli tröstade.

Välsignade är de ödmjuka, för de ska ärva jorden.

Välsignade är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, för de ska fyllas av den Helige Anden.

Välsignade är de barmhärtiga, för de ska få barmhärtighet.

Välsignade är de renhjärtade, för de ska se Gud.

Välsignade är de som skapar frid för de ska kallas Guds barn.

Välsignade är de som blir förföljda för rättfärdighetens skull, för dem tillhör himmelriket.

Välsignade är ni när människor hånar och förföljer er och ljuger och säger allt möjligt ont om er för min skull. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen. Så förföljde man profeterna före er.

Ni är jordens salt

3 Nephi 12:13

"Sannerligen, sannerligen säger jag er: Jag ålägger er att vara jordens salt, men om saltet mister sin sälta, med vad ska då jorden saltas? Saltet duger från den stunden inte till något annat än att kastas bort och trampas under människors fötter."

 

Ni är världens ljus

3 Nephi 12:14-16

"Sannerligen, sannerligen säger jag er: Jag ålägger er att vara detta folks ljus. En stad som ligger uppe på ett berg kan inte döljas. Se, tänder man ett ljus och sätter det under en skäppa? Nej, utan på en ljusstake och det ger ljus till alla som är i huset. Låt därför ert ljus så lysa för detta folk så att de ser era goda gärningar och prisar er Fader som är i himlen.

 

Kristus fullbordar Moselagen

3 Nephi 12:17; 15:4-10

"Tro inte att jag har kommit för att omintetgöra lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att omintetgöra utan för att fullborda."

"Se, jag säger er att lagen som gavs åt Mose är fullbordad. Se, jag är den som gav lagen, och jag är den som slöt förbund med mitt folk Israel. Därför är lagen fullbordad i mig, för jag har kommit för att fullborda lagen. Därför har den ett slut. Se, jag förkastar inte profeterna, för sannerligen säger jag er att allt som inte har fullbordats i mig ska bli fullbordat. Och att jag sa till er att det gamla är förgånget innebär inte att jag omintetgör det som har talats om det som ska komma. För se, förbundet som jag har slutit med mitt folk är inte helt fullbordat, men lagen som gavs åt Mose har ett slut i mig. Se, jag är lagen och ljuset. Vänd er till mig och håll ut intill änden, och ni ska få leva, för den som håller ut intill änden ska jag ge evigt liv. Se, jag har gett er buden. Håll därför mina bud. Och detta är lagen och profeterna, för de vittnade förvisso om mig.”

Hur Jesus fullbordade Moselagen kan sammanfattas i två delar:

1) Syftet med lagen var att påminna Israels folk om Gud samt peka mot Messias och hans försonande offer. Moses och alla profeterna vittnade om Kristus. (Mosiah 13:28-33); 

2) Kristus visade att om vi har sann kärlek (= älskar Gud och vår nästa) så uppfylls alla tio Guds bud. "Alltså är kärleken lagens uppfyllelse" (Rom 13:8-10). Genom sitt försoningsverk personifierar Kristus kärleken. Alltså uppfyller/fullbordar han lagen.

 

Håll buden om du vill komma in i himmelriket

3 Nephi 5:20

"Kom därför till mig och bli frälsta. För sannerligen säger jag er att om ni inte håller de bud som jag nu har gett er, kan ni inte under några omständigheter komma in i himmelriket."

 

Äktenskapsbrott i tanke

3 Nephi 12:27-29

"Ni har hört att det är sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. Jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."

Jesus visar tydligt att synd börjar i våra tankar. Och det är inte bara våra gärningar som kommer fördömma oss utan även våra ord och tankar (Alma 12:14).

 

Visa kärlek, inte hämnd (Vänd den andra kinden till)

3 Nephi 12:38-42

"Och se, det står skrivet: Ett öga för ett öga och en tand för en tand. Men jag säger er att du inte ska återgälda det onda, utan om någon slår dig på den högra kinden så vänd även den andra åt honom. Och om någon vill dra dig inför domstol och ta ifrån dig din livklädnad så låt honom även få din mantel. Och om någon tvingar dig att gå en mil så gå två med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig.

Älska era ovänner

3 Nephi 12:43-45

"Och se, det står även skrivet att du ska älska din nästa och hata din fiende. Men se, jag säger er: Älska era fiender, välsigna dem som förbannar er, gör gott mot dem som hatar er och be för dem som illvilligt utnyttjar er och förföljer er, så att ni kan vara er himmelske Faders barn, för han låter sin sol gå upp över de onda och de" goda."

 

Var fullkomliga

3 Nephi 12:48

"Därför vill jag att ni ska vara fullkomliga såsom jag, eller er Fader som är i himlen, är fullkomlig."

Viktigt att veta: denna vers är direkt knuten till de föregående verserna som handlar om att visa kärlek till alla, även våra ovänner. I detta hänseende vill Jesus att vi är fullkomliga, dvs att vi visar ovillkorlig kärlek till ALLA människor - precis som Gud gör. 

 

Rätt givande

3 Nephi 13:2-4

"När du ger dina allmosor, låt då inte stöta i basun för dig såsom hycklarna gör i synagogorna och på gatorna, så att de kan få beröm av människor. Sannerligen säger jag er: De har fått ut sin lön. Utan när du ger allmosor så låt inte din vänstra hand veta vad din högra hand gör, så att dina allmosor kan ges i det fördolda, och din Fader, som ser i det fördolda, ska själv belöna dig öppet."

När vi tjänar andra eller håller buden så bör vi göra det med rätt motiv - av kärlek till Gud och medmänniskor - inte för att visa hur duktiga vi är. För då är vi som hycklarna.

 

Rätt bön

3 Nephi 13:5-8

"Och när du ber ska du inte göra som hycklarna, för de älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen, så att de kan bli sedda av människorna. Sannerligen säger jag er: De har fått ut sin lön. Utan när du ber, gå då in i din kammare, och när du har stängt din dörr, be då till din Fader i det fördolda, och din Fader, som ser i det fördolda, ska belöna dig öppet. Men när ni ber, använd då inte lönlösa upprepningar som hedningarna gör, för de tror att de ska bli bönhörda för de många ordens skull. Var därför inte som dem, för er Fader vet vad ni behöver innan ni ber honom om det."

Herrens bön (Fader vår)

3 Nephi 13:9-13

"Be därför på detta sätt: Vår Fader som är i himlen. Helgat vare ditt namn. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen. Och förlåt oss våra skulder, liksom vi förlåter dem som står i skuld till oss. Och inled oss inte i frestelse, utan befria oss från det onda. För riket är ditt och makten och härligheten i evighet. Amen."

 

Rätt fasta

3 Nephi 13:16-18

"Vidare: När ni fastar, se då inte så dystra ut som hycklarna, för de vanställer sina ansikten för att bli sedda av människorna med sin fasta. Sannerligen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du fastar så smörj ditt huvud och tvätta ditt ansikte, så att du inte blir sedd av människorna med din fasta, utan inför din Fader, som är i det fördolda, och din Fader, som ser i det fördolda, ska belöna dig öppet."

Skatter i himlen / Sök Guds rike

3 Nephi 13:19-21; 31-33

"Samla er inte skatter på jorden, där mal och rost förstör och tjuvar bryter sig in och stjäl, utan samla er skatter i himlen, där varken mal eller rost förstör och där tjuvar inte bryter sig in eller stjäl. För där din skatt är, där kommer även ditt hjärta att vara."

"Gör er därför inga bekymmer genom att säga: ’Vad ska vi äta?’ Eller: ’Vad ska vi dricka?’ Eller: ’Med vad ska vi klä oss?’ För er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Utan sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska allt detta tillfalla er."

Du kan inte tjäna två herrar

3 Nephi 13:24

"Ingen kan tjäna två herrar, för antingen kommer han att hata den ene och älska den andre, eller också kommer han att hålla fast vid den ene och ringakta den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon.”

Vi måste välja om vi vill följa Gud eller världens fåfängligheter.

Döm inte

3 Nephi 14:1-5

"Sannerligen, sannerligen säger jag er: Döm inte, så att ni inte blir dömda. För med den dom ni dömer ska ni bli dömda, och med det mått ni mäter ska det mätas åt er. Och varför ser du flisan i din broders öga, men beaktar inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, se, du har ju en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, kasta först bort bjälken ur ditt eget öga, och då ska du se så klart att du kan kasta bort flisan ur din broders öga."

Om vi inte vill att Gud ska visa oss barmhärtighet och inte döma oss för våra svagheter, hur kan vi då själva göra det mot andra?

 

Bed och ni ska få

3 Nephi 14:7-11

"Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och det ska öppnas för er. För var och en som ber han får, och den som söker han finner, och för den som bultar ska det öppnas. Eller vilken är den man bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd, eller ger honom en orm, när han ber om en fisk?Om nu ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer ska då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?"

 

Det gyllene regeln: gör gott mot andra

3 Nephi 14:12

"Och allt vad ni vill att människorna ska göra er, det ska ni också göra dem, för detta är lagen och profeterna."

 

Hur man känner igen en falsk profet

3 Nephi 14:15-20

"Akta er för falska profeter som kommer till er i fårakläder men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt ska ni känna igen dem. Plockar man druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd god frukt men ett fördärvat träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett fördärvat träd bära god frukt. Varje träd som inte bär god frukt huggs ner och kastas i elden. Därför ska ni känna igen dem på deras frukt."

De falska profeternas frukt är allt sådant som vänder våra hjärtan från Gud och den sanna evangeliet. Sanna profeter vittnar om Kristus och inbjuder oss att alltid göra gott.

 

Gör Guds vilja - kom in i himmelriket

3 Nephi 14:21-23

"Inte alla som säger Herre, Herre till mig ska komma in i himmelriket, utan endast den som gör min himmelske Faders vilja. Många ska på den dagen säga till mig: ’Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn och i ditt namn drivit ut djävlar och i ditt namn gjort många underbara gärningar?’ Och då ska jag tillkännage för dem: ’Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni som gör ondskans gärningar!’"

Guds nåd är verklig, men det räcker inte att "ropa" Herrens namn. Det krävs god gärningar också, dvs att vi visar Gud vår tro genom det vi gör. Vi kan inte bara låta heliga. Vi måste leva som heliga också.

 

Bygg ditt hus på klippan

3 Nephi 14:24-27

"Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem liknar jag därför vid en vis man som byggde sitt hus på en klippa. Och regnet föll och översvämningarna kom och vindarna blåste och slog mot det huset. Och det föll inte, eftersom det var grundat på en klippa. Och var och en som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem ska liknas vid en dåraktig man som byggde sitt hus på sanden. Och regnet föll och översvämningarna kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll, och dess fall var stort."

Jesus Kristus är klippan. Att bygga sitt hus på klippan är att vara fast rotad i vittnesbördet om Frälsaren samt att hålla hans bud. Då kan inget få oss att falla (se Helaman 5:12).

 

Nephiterna är de "andra fåren"

3 Nephi 15:16-17, 21, 24

"Så mycket befallde Fadern mig att jag skulle säga till dem: ’Andra får har jag, som inte hör till den här hjorden. Även dem måste jag leda, och de ska höra min röst, och det ska bli en hjord och en herde.’... Och sannerligen säger jag er att ni är de om vilka jag sa: ’Andra får har jag, som inte hör till den här hjorden. Också dem måste jag leda, och de ska höra min röst, och det ska bli en hjord och en herde.’... Men se, ni har både hört min röst och sett mig. Och ni är mina får, och ni är räknade bland dem som Fadern har gett mig."

bottom of page